Jutlandia.Gileleje.Kurt.Långt inlägg.

Ska lägga mig snart men först ville jag bara skriva om en låt som betyder mycket för mig eftersom jag får så många minnen när jag hör den.

Denna låt heter Jutlandia och artisten heter Kim Larsen.

http://www.youtube.com/watch?v=FQQrZ1c_LlI

Han sjunger om Jyland som ligger i Danmark och det var där min låtsas morfar Kurt kom ifrån, alltså från Danmark, vet inte om han kom från Jyland.

När jag lyssnar på denna låt drömmer jag mig tilbaka till Danmark och Gileleje. Vi åkte alltid till Gileleje varje sommar och bodde i en fin stuga vid ett stort stugområde. Jag minns att det alltid var Kurt, mormor,moster och kusinerna. Visst följde flera med några ggr men det var alltid vi. Nu är Kurt död sen längesedan och ingen Danmark resa har skett sen dess. Det känns som alla tror att det ska bli för mycket minnen av honom och att de bara ska bli ledsna. Men minnen är bra och därför vill jag åka dit, för jag har så oerhört mycket minnen därifrån och jag vill minnas detta med glädje därför vill jag tillbaka med alla och leva livet där borta en gång till. Känns så tråkigt att det skulle sluta så tvärt direkt efter att kurt dog. Han skulle vilja att vi åkte dit och minde allt det roliga var med om där i hans hemland med honom.

Sen känns det hemskt att veta att man nästan kunnat danska när man varit där så mycket (jag förstod iallafall allt de sa). Nu är det som bortblåst och skulle någon dansk prata med mig nu skulle jag rynka ögonbynen och se oförstående ut.

Det starkaste minnet jag har därifrån är när kusinerna och jag hyrde trampbilar (Varje år gjorde vi detta och racade runt), denna gång skulle vi teste att åka ner från en backe som ledde till en parkering (dumt, jag vet). Denna backe delade sig i två backar och på ena backen står en skåpbil där de höll på att lasta ut saker ifrån. Vi började åka och allt gick bra tills jag märkte att min bil inte gick att styra som den ska så jag slank in på den andra backen med skåpbilen och KRASCH! Jag flög in i skåpbilen med ett brak och flög efter det in i en sten och slog i huvudet. Svimma gjorde jag och när man vakna upp stod det en dansk man med ett oroligt uttryck i ansiktet. Han smekte mig på kinden och min blick flackade hit och dit. Kändes som mitt huvud skulle sprängas. han lyfte upp mig och satte mig i skåpbilen och frågade vilket stugnummer jag hade. Han skjutsade mig hem och när han sade hej då till mig gav han mig en stor kram och en gott och blandat påse.Jag gick in och lade mig och vaknar av ett smaskande. När jag öppnade ögonen ser jag min kusin Jocke sitta med min godispåse och med hamster kinder. Allt godis är slut i påsen. Då var det synd om mig men idag kan jag skratta åt det minnet. Sista gången vi var där såg vi skåpbilen igen med ett stooort jack där bak.

Sen har jag ju massa andra minnen som Julie och Sandra som kom ifrån Gileleje. De var mina brevkompisar i 4 år.

Eller när vi basta och det kom fram en man och fråga om han fick slänga något på agregatet. Vi sa okej o de visar sig vara mintu eller något. Jimmy och jag rusade ut därifrån illa kvickt och slängde oss i poolen ( gratis pool därborta) medan idiot Jocke satt kvar. Hans ögon var inte fina när han kom ut efter 5 minuter, illröda och det rann tårar. Haha.

Eller när Kurt alltid var med oss ungar istället för att göra annat kul. Han hoppade studsmatta, hoppade från poolkanten och gick på styltor fastän han var runt 70 år då. Jisses vad den gubben hade krut ;) 


Älskar dig Kurt och det kommer jag alltid göra! Hoppas du har det bra i himlen, åren går fort så vi syns snart din lilla Danskeman och jag hoppas fan att det är du som möter mig vid pärleporten<3 



Nu är jag jätte trött och ska snart lägga mig i sängen och glo på sräckfilm. Men först måste jag sminka av mig.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0